Google+

torsdag 14 juli 2011

Tillbaka i etern!!

Nu så är jag tillbaka i etern efter ha legat i skuggan ett par dagar. Har inte gjort mer än det som jag ska. Skrivit 60 000 tecken på boken, städat, haft ett intellektuellt samtal med en intressant person om skrivandet, samt cyklat.

Idag när jag kom inte på Facebook så hade en kompis skrivit om damfotbollen och det VM som pågår i Tyskland. Han kallade det fjuttboll. Och jag håller med honom. De spelade urkasst sista matchen. Ibland får jag känslan att man inte får säga så om damidrott för då är man en mansgris. Jag tänker i alla fall ta upp ämnet då jag tycker en del är fel. Ta damfotboll som ett exempel. Fotboll är i mångt och mycket en kraftsport där en viss mån av finess är inbakat. men du ska kunna ta en motspelare med ryggen, kunna hålla honom på avstånd och dribbla dig förbi honom. man ska kunna ta en stenhård boll med kroppen. Visst detta gör tjejerna med, men på ett underligt sätt så blir det så lamt. Det ser ut som ungdomsfotboll på TV. är det bara jag som tycker detta?
Ska vi ta en annan sport där faktiskt tjejerna är emot reglerna och vill spela som killarna så är det ishockey. Jag tror jag sett en enda hel damhockeymatch. Det är pinsamt. Tjejerna får ju inte tacklas. Ishockey är hård kroppskontakt från början till slut. Och för tjejerna är den viktigaste ingrediensen borttagen. Hur fan kan det blivit så? Det ser dumt och helt jävla meningslöst ut. Och tjejerna själva vill lira på samma villkor som killarna. Dags för tjejerna som utövar sporten att ta i med hårdhandskarna och kräva ishockeyns själ.

Jag är för jämlikhet på alla plan, men då ska det också vara det på alla plan. Idag är det så att många tjejer som får kritik efter en prestation som varit dålig tar det bara för de är tjejer och tolkar det som en jävla mangris ger dem kritik. Så är det inte. De måste sluta tänka så. Lag som individuella sporter måste kunna ta kritiken som alla manliga sporter kan ta. Det är jämlikt. Sen måste det slutas daltas med tjejsporterna. Inga specialregler för att de är tjejer. Vi som sitter och tittar på det ser bristerna och i längden förlorar tjejerna tittare och besökare. Det vill vi ju inte. Spela spelen efter samma villkor utan några som helst undantag.

Jag vill poängtera att vårt land kryllar av duktiga idrott och sportutövare och skulle inte förundra mig om tio-i-topp listan bland svenska topputövare toppas av just tjejer. Ni är bäst på sport i vårt land. :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)