Google+

fredag 21 oktober 2011

Steve Jobs vendetta.

Läste nu på morgonen några utdrag från Walter Isaacson biografi om Steve Jobs. Rätt intressant om jag får säga det själv. Första intrycket är att detta är mer på det personliga planet än rent affärsmässigt. Med uttalanden som dessa:

"Till mitt sista andetag, och om jag måste spendera de 40 miljarder dollar vi har i kontanter, så kommer jag att bekämpa det här. Jag ska krossa Android, för det är en stulen produkt. Jag är villig att starta ett kärnvapenkrig kring detta."

Enligt uppgift skulle Steve Jobs ha nekat till en uppgörelse med Googles Eric Schmidt, med orden:

"Jag vill inte ha dina pengar. Erbjuder du mig fem miljarder dollar så kommer jag att säga nej. Jag har pengar så det räcker. Jag vill att du slutar använda våra idéer i Android, det är allt jag vill."

Om nu detta stämmer så kan det faktum att Goggles VD, Eric Schmidt hoppade* av Apple och gick till Google då Google satsade på Android, varit avgörande för alla de stämningar som finns idag. Eric satt i Apples styrelse mellan åren 2006-2009.

*Efter lite kommentarer på G+ så ska jag rätta mig här. Eric Schmidt var CEO för Google under hela den tiden han satt i styrelsen hos Apple. Det har han varit sen 2001. Tack mina vänner på G+ för ni håller koll på mig. :)

Vi vet att Jobs inte var någon dununge när det gäller affärer och har Google erbjudit Apple pengar så kan man ju undra varför de inte tog det utan valde att gå till domstol istället. Rent ekonomiskt hade det ju varit en vinst för Apple. Även om stämningarna ligger en bit över 5 miljarder så kostar den process som nu pågår en otroligt massa pengar även om Apple vinner. Förlorar de så är ju förlusten ganska stor. Men Steve Jobs verkade inte bry sig om pengarna i detta utan det är helt klart något annat. Idéerna han också pratar om verkar inte heller ligga till grund, för Jobs var ju själv känd för att stjäla bra idéer och Apple har ju fått en mängd stämningar emot sig angående patent som är stulna från andra bolag.
Jag tror det faktum att en hög Apple-man gick till en konkurrent stack mest i hans ögon. man hoppar inte av till en konkurrent ostraffat.
Bara Eric Schmidt vet idag vad som sas och vad som egentligen gjorde Steve Jobs så grymt upprörd. Kanske vi får reda på det om 20 år eller så.


Källa: MacWorld


Berättelsen om Steve Jobs kommer ut på måndag den 24/10. Den finns redan nu att beställa på Bokia för 184:-, ordinarie pris är 199:-. Fri frakt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)