Google+

torsdag 6 oktober 2011

Steve Jobs är död.



Vid en ålder av 56 år och med de sista 7 åren kämpandes mot cancer somnade Steve Jobs in i natt. Hans engagemang för Apple var viktigare än något annat. Han levde Apple och var ett med företaget. Innovatörernas mästare skulle många kalla honom och det stämmer nog rätt bra. Han kompromissade aldrig med designen och innehållet i de produkter han tog fram. Visst, han har haft mycket bra folk omkring sig, men det har alltid varit Steves ord som gällt i slutändan. Nu finns han inte mer.


Jag sörjer honom på mitt sätt, för jag har följt mannen under större delen av mitt vuxna liv och inte som Apple-fan utan mer som en åskådare av hans verk. Han var bara 10 år äldre än mig så man har kunnat följa honom sen start. Jag minns den Mac-affär som fanns mitt ute på landet mellan Motala och Vadstena som vi åkte förbi när jag var yngre. Så anspråkslös och oansenlig. Det färglada äpplet som gjorde en nyfiken på att skaffa en Mac, men som då stannade vid en dröm. Kontrasten mot idag och alla Applestores runt om i världen är enorm. Därför hyllar jag idag denna man med bilden ovan, det var den första bilden jag minns med honom. Steve och äpplet och givetvis the rainbowapple. De symboliserar Apple och Steve Jobs mer än något annat för mig. En värld utan Steve är en fattigare värld.

Vila i frid Steve, 24 februari 1955 - 5 oktober 2011.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)