Google+

söndag 26 december 2010

Tarantino och svordomar

Har legat nerbäddad i soffan hela julen, förövrigt en helt otroligt skön soffa. Haft en liten Quentin Tarantino dag. Reservoir Dogs och Jackie Brown har det tittats på. Den förstnämnda har en egen grupp på Facebook med 414 000 medlemmar. :) Inte dåligt för en film som var en lågbudgetfilm från början. Förövrigt Mr Tarantinos första film.
Tarantino har två stora gåvor som gör honom till den han är. Hans entusiasm och konsten att få till en ypperlig dialog i extremt våldsamma filmer. Pulp Fiction är den jag gillar mest, eller rättare sagt älskar. En av de bästa filmer som gjorts. Han är inte bara stor regissör utan skriver mycket film med. Natural born killer har han bland annat skrivit. Vilket märks. :) Den glöd för film han har är sällan man ser. Hans energi är helt sjuk.

En storhet med hans filmer är nog dialogen. Även om han har med skådisar som inte är så kända så blir just dialogen otroligt naturlig. Det beror just på hans sätt att arbeta, han nöter in manuset i skådisarna och har mycket repetitioner innan filmningen. Många filmer har just bristen i dialogen. Man ser vilka filmer som skådisarna går in, kör sin grej och sen är det inte mer. Det skulle aldrig Tarantino tolerera. Även om det är mycket våld och blod så blir sällan dialogen tråkig utan man lyssnar även om det är mycket konstiga dialoger ibland. Men sjukt bra. Pulp Fiction storhet är just dialogen och hur den väver in hela handlingen, trots att det hoppas hit och dit i handlingen så är det inget konstigt med det, för tråden hålls vid liv i just dialogen.
Ta det med klockan som Bruce Willis blir tokig på sin flickvän för hon glömt den i hans lägenhet. Visar sig sen att den har varit uppkörd i två rövar under 7 år under Vietnamkriget. Hur fan kommer man på en sån historia? Hahaha. Så hatten av för Tarantino som förgyllt min jul, trots feber och halsont.

En sak som jag funderat på är alla svordomar vi använder. Taskigt ordförråd säger en del, men jag skulle nog vilja påstå motsatsen, för svordomarna är ju en del av just ordförrådet. Nu har jag inte funderat på hur man använder svordomar utan deras uppkomst. I Sverige så svär vi mycket på religiösa grunder, typ, fan, jävlar, satan och helvete. Nu ska jag inte säga att detta är rätt, men jag tror att vi just använder mycket sånt är på grund av vår lilla tid som kristna.
Alltså svordomar som dessa lever kvar sen vikingatiden. Nu kommer nog nån att säga att så kan det ju inte var utan det är onda ting vi använder som svärord. Men skulle vilja påstå att det är det inte alls. Vad säger att satan är fulare än "herre gud"? För mig är det som vilket ord som helst. Använder det som förstärkningsord bara. Så min teori om att svordomarna uppkomst med religiös bakgrund kom nog till under vikingatiden då folket tvingades att bli kristna.

Då kommer frågan, hur svor dom då innan nån visste om Jesus och skäggapan i himlen? Kanske som Hem till Midgård? Vid Balders balle! Det tror jag dock inte, för asatron i Sverige har funnits så otroligt länge och är en naturtro som kom med människorna. Att då häda sina gudars namn fanns nog inte. Men jag kan tänka mig att fy, usch, blä och typ såna ord var det de använde. Men man använde nog kroppsliga och extremitetssvordomar med som typ skit och arsel. Dessa används ju gärna idag med. ;)
Nu tycker jag att vi i Sverige har väldigt milda svordomar om man jämför med de mer sydländska länderna, där kristendomen och islam funnits så oerhört mycket längre. Nej där är det mer könsord. Fitta ock kuk är vanliga, men även så grova svordomar som, jag ska knulla din mamma. Nu börjar det också bli mer vanligt här hemma med. Men det beror nog på att vi har så många svenskar med invandrarbakgrund som gör sitt till.

Det vara lite tankar jag haft här i soffan medans febern har pulserat genom kroppen. Så vi avslutar väl med ett, vid Mimers patte, syns en annan dag. ;)

Här kommer en liten svordomsvisa för er som har taskigt ordförråd. ;)



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)