Google+

fredag 17 december 2010

Musiken

För mig så har musiken alltid varit viktig. Men på nåt jäkla vis så försvann den för några år sen. Trots att det varit mer tillgängligt än nånsin att matas med musiken. Nu har jag äntligen kommit på rätt spår det sista året. Jag rände förr på konserter hit och dit. Sett många av de stora. Spelningar som varit regelrätta men även en del spelningar som man kanske gick dit med tvivel att den skulle bli av.
Gun´s and roses första spelning i Globen 16/8 1991. Kvällen innan hade de spelat i Finland. Axl Rose dök aldrig upp på scenen och alla fick gå hem. Skandal! Axl Rose var bara dryg och full efteråt. Hur fan skulle denna spelning bli på Globen var det många som frågade sig.
Förbandet Skid Row gjorde en helt sanslöst bra spelning och man undrade hur fan Gun´s and Roses skulle matcha den.
Slash började dra lite slingor på sin gitarr och trycket ökade i Globen, nu var det fullt spett men ingen Axl Rose. Det gick nog minst en minut innan han kom in och satte fart på sitt sätt. Spelningen var otroligt bra. Axl var i toppform. En av de klart bästa spelningarna jag varit på. Skid Row som förband gjorde denna minnesvärd också.

Raka motsatsen till Globen -91 var en liten spelning på Stora hotellet i Linköping runt 87-88 tror jag. Litet och rökigt(ja,man fick röka inne då). Docenterna och Torsson hade en samspelning den kvällen och det är nog det bästa jag sett. Vilket jäkla otroligt tryck och inlevelse. Joppe Pihlgren var helt sjukt bra i Docenterna. Inte ens Mick Jagger i Stones hade hängt med där. :)

Rolling Stones är ett annat band som betytt mycket för mig. De har enligt mig också skrivit världens genom tiderna bästa låt, Paint it black. Att bandet fortfarande lever är ju helt otroligt. Frank Zappa är också en artist som jag gillar. Tyvärr gick han bort alldeles för tidigt i cancer.

En annan bra spelning i Linköping för några år sen var med Juliette And The Licks. För er som inte vet vilka dessa är så är det skådisen Juliette Lewis hobbyband. Hon var helt enorm på scen. Hon är väl inte världens snyggaste tjej, men fy satan hon har nåt som får en att bli helt matt. Hon kan också rocka röven av vem som helst. ;)
Så därför får ni nu en av hennes låtar här:



Jag är lyssnar på all musik egentligen. Finns egentligen bara en musik jag inte står ut med och det är dansbandsmusik. Så den lämnar jag till andra att digga. :P
Numera lyssnar jag dock mycket på mitt favoritband Rammstein, det är ett tyskt band där medlemmarna med Till Lindemann i spetsen kör en industrimetal som är grymt bra. Alla bandmedlemmarna kommer från forna östtyskland och de flesta från Östberlin. Moget band med, då alla är i min egen ålder. :) I början av 90-talet åkte några av det blivande bandet till USA och kom på där att de inte gillade amerikansk musik, så de åkte hem och bildade Rammstein istället.

De är ju extremt pyrotekniska under sina framträdande, med mycket eld och explosioner på scen. Sångaren Till Lindemann utbildade sig två år efter att bandet bildades till pyrotekniker. Vilket märks på scen.

Så vi avslutar dagens blogg med en liten saga och en kanonlåt av Rammstein.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)