Google+

söndag 19 juni 2011

På historisk mark


Igår var jag ute och gick här hemma i krokarna. Då stannade jag vid en plats som är lite historisk. Monumentet på bilden är ett monument över Metalls bildande i Motala 1946. Motala har ju varit en stor industristad under mer än hundra år. Idag är det ingen industristad längre. Motala verkstads stora era försvann under sena 70-talet och Luxor försvann på 90-talet. Nu har även Electrolux försvunnit från stan. Motala verkstad lever kvar, men inte med tusentals arbetar längre. Mellan 1843 0ch 1870 var de som störst med sin stålindustri. Massor med internationella priser och på toppen av det så var ubåten som Jules Verne skrev om i "En världsomsegling under havet, tillverkad på Motala verkstad.
Idag är det bara cirka 185 anställda. Tider kommer tider går.

Metall som fackförbund var starka som förbund från 1950 till 1990. Därefter har väl det gått utför med alla fackföreningar. Flata och korrupta ledare har försvagat Metall. Själv gick jag ur Metall i början på 90-talet, när man såg hur metallfolk i ledningen på SAABs flygdivision blev "köpta". Där försvann allt mitt förtroende för fackföreningar.

Som en liten hyllning till arbetarna på Motala verkstad så lägger jag upp denna bild från 1800-talet.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)