Google+

fredag 24 juni 2011

Midsommarafton

Midsommar är den högtid jag tycker är värd att fira om man känner för det. De flesta andra högtider är bara religiöst dravel. Midsommar är vår högtid. Firad långt tillbaka i tiden innan Jesus och skäggapan hittade upp hit.
Midsommar förknippas med massa hembränt och fylla. Och visst är det så. Det sups kopiöst i buskarna. Men det görs legitimt. För ingen ser nåt konstigt med det. På nåt sätt så är det folksjälen som kommer fram vid denna högtid. Jag gillar det.

För mig har midsommaren firats på många olika platser och med väldigt olika människor. Har firat midsommar på Gotland, i Dalarna, i Småland och här hemma i Östergötland. Firat den med mina barn och familj, med vänner, med okända och till och med ett gäng letter. Fast den mest bisarra midsommarafton inträffade på en camping på västkusten. Vi hade druckit rätt friskt från tidiga förmiddagen och humöret var på topp. Som vanligt var det massa folk runt om. Överförfriskade unga män vill av någon outgrundlig anledning mäta sina styrkor. Så det vart en armbrytartävling. Denna pågick någon timme. Men vän som vi kan kalla Pelle var en man med vissa problem. Han rökte hasch både nu och då. Han hade dock lovat att inte ta med nån cannabis denna midsommar. Han var dock bra på lyset efter att ha brytit arm och druckit Kron. Vi fick för oss att en dusch inte skulle vara helt fel.

Vi hämtade rena kläder och gick till duschrummet. Jag träffade en liten duva utanför duschen som jag pratade med medans ett par av mina vänner och Pelle gick in och började duscha. Det tog nog inte mer än 3 minuter så kommer en naken Pelle utspringande och vrålar att de förbannade rosa elefanterna skulle ta han. Jag såg nog ut som en fiollåda i ansiktet och sprang efter. Efter 5 minuters springande så kom jag ifatt och fick tag på honom. Han ryckte sig loss och tittade väldigt konstigt på mig. Kan också säga att alla andra kollade mycket konstigt på den nakna Pelle. Han närmade sig mig och började försiktigt klappa mig mig på kroppen och på huvudet. Sen säger han:
- Åhh, du är ju en snäll elefant. Kom här så ska Pelle klappa dig.
Jag bara gapade, men poletten började sakta trilla ner. Min gode vän hade på nåt sätt fått i sig hasch utan att vi andra märkte det och det hade troligen blivit för mycket också. Var helt klart en haschpsykos han drabbats av. Jag tog tag i honom och började leda honom hemåt. han gick hela tiden och klappade mig. Naken och väldigt förvirrad. Hela tiden malandes: -Snäll elefant, Pelle ska ta hand om dig.
På vägen fiskade vi upp hans kläder så han fick på sig dom. Mina andra kompisar låg utanför tälten och hade kul. När vi kommer fram till dom så utbrister Pelle:
- Titta vilken söt elefant jag hittade, vill ni rida på den?
Jag tror inte jag har skrattat så mycket sen dess. En av polarna skrattade så in i helvete att han var bara sekunder från att kissa ner sig. Vi packade in Pelle i hans tält och han slocknade ganska omgående. Några timmar senare vaknade och mindes inte ett skit. Haschet hade tydligen nån brud bjudit på.

Nu har det blivit två midsommarminnen, finns mer men det spar vi till framtida år.

Ha nu en riktig fin midsommar. Ta det lugnt i trafiken och var rädd om er.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)