Google+

onsdag 23 mars 2011

Twitter - det sociala mediet som svenskarna glömde bort.

Twitter är ett socialt media som väldigt många svenskar trodde var dött och inget att ha redan för 2 år sen. Ytterst få har det, förutom kändisar och en massa mediafolk. Massor med internetfolk använder det dagligen i sin verksamhet. men vanligt folk verka helt inte ha fattat galoppen med Twitter. Jag har använt Twitter i säkert 3-4 år i olika omgångar. Har tre som jag använder. En personlig som jag sällan numera skriver i och sen en till som är dåligt uppdaterad. Just nu kör jag mest på @kungenochslaven.

För er som inte är så insatta med Twitter och vad det är så ska jag ta det i korthet. Det är en microblogg, där man högst får använda 140 tecken per tweet(inlägg). Man kan koppla de flesta sociala medier idag till Twitter. Bloggen,Facebook,My space och mycket mer. Då dyker det upp en tweet med en länk på din Twitter direkt du gjort ett inlägg. Du kan tweeta i Twitter som hamnar i Facebookloggen och mycket annat. Jag tycker att de som skriver små skitsaker på Facebokk borde skaffa Twitter. Där kan man skriva småsaker som att man tvätter och annat som är ganska trivialt.

Själv har jag Twitter mer som en informationskälla där jag får insikter från branschfolk och även följer lite politiker, kändisar och lite idrottasstjärnor. En bra blandning av människor som skriver mycket roliga saker. Sen kommer vi till myten: Inge följer ju mig och det är ingen idé att skriva nåt. Tro fan då det knappt är nåt vanligt folk som har Twitter i Sverige. Omvärlden ser det helt annorlunda ut. Dryga 200 miljoner människor har Twitter idag. En annan stor skillnad är att om du har nån kändis som vän eller fanpage på facebook så är det oftast inte kändisen själv som håller i sidan. På twitter är det USAs president som skriver i sin Twitter, det är John Cusak som skriver sin. Det är en stor skillnad. Twitter är extremt mycket mer personlig som socialt medie än vad facebook nånsin kan bli.

Det sista halvåret har också användadet öka enormt och Twitter är på väg upp som den stora knutpunkten för många just nu. Då tycker jag det är verkligen dags för vanligt folk även i Sverige att vakna till liv. Så sätt igång att twittra och gör det på Twitter
När du ändå är igång så lägger du till @kungenochslaven på din twitter. Så lovar jag att lägga till din användare. :)




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)