Google+

måndag 21 november 2011

Marknadsföring utan varumärke.

Jag har under helgen varit ganska beskedlig med mina postningar. Jag svarade på en post som jag engagerat mig i förut. Den har snurrat runt i skallen ett tag nu.

Om du rent hypotetiskt skulle ha en framgångsrik firma som du har jobbat upp från grunden, promotat via nätet och tidningar. Du har en sund ekonomi och en stadigt ökande kundkrets, ditt företag är etablerat och skpligt välkänt. Mycket vill ha mer och du gör en sida på Facebook för att öka dina chanser till nya affärer och större inkomster. Nu kommer dilemmat. Di ska göra en TV-reklam. Vilken sida ska du promota? Din Facebooksida, för du vet att så många människor har Facebook eller din egen sajt? För mig är valet självklart. Givetvis ska du göra reklam för din egen sajt. Vad får ut av att göra reklam för din Facebook-sida? Okej du når ut till 800 miljoner människor i ett nätverk om du är duktig, men troligtvis bara några hundra. Av dessa kommer kanske ett tiotal kommer gå in på din sida där de ska göra affärer med dig.

Övertron på Facebook är så fruktansvärt stor. Den största fördelen som alla pratar om är att du når ut till så många människor. Om du gör reklam och betalar Facebook för den ja, men inte annars. Och det är långt ifrån alla som för igen det de lägger ut på reklam via FB. Då är det upp till dig och ditt arbete på nätverket som räknas. Inget annat. Det man då lätt glömmer är alla de som inte har Facebook och som är precis lika stora potentiella köpare som några andra. Idag är det drygt 1,5 miljarder uppkopplade människor i världen som inte har Facebook. Alltså nästan dubbelt så många som inte har Facebook. Om du i din enfald tror att de som inte har Facebook kommer skaffa det bara för att gå in på din Facebook-sida, GLÖM DET! Kommer inte hända och din Facebooksidas adress är glömd efter 10 sekunder. Gör reklam för ditt varumärke på den platsen på nätet som den har sin identitet istället. Det är din sajt som ska växa och bli känd inte en sida där du bara är gäst. Lär dig istället att marknadsföra din sajt och lägg pengarna där.

Bakgrunden till detta inlägg är min stora irritation över svenska företags stora misstag att i större och större utsträckning visa sina Facebook-sida i sin reklam istället för sin egna sajt-adress. Satt igår och kollade på Beck och i en reklampaus så gjorde tre av sex reklaminslag reklam för sin Facebooksida, deras egna webb-adress syntes inte.
Vad har detta för betydelse? Ditt varumärke försvagas hela tiden medans du tror att effekten är tvärtom. Facebook är inte messias som kommer frälsa dig med massor av nya kunder. Du ska jobba med ditt egna varumärke och inte något annat varumärke(Facebook), det ger inte några kunder.
Man kan ha en sida på Facebook och Google+, men det är din sajt som är ditt varumärke på nätet och den ska du framhäva i alla lägen. Sen kan de så kallade medie-experterna säga vad de vill, de tjänar sina pengar på att få dig att synas i sociala medier. Men vad tjänar du i det långa loppet? Nätverk kommer och går. Facebook kommer inte vara för evigt. vad händer då? Du kommer försvinna helt i bruset. Så ta tillbaka ditt varumärke och gör allt för det ska synas på dina och ditt företags villkor.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)