Läste en artikel på Mashable på morgonen. Den fick mig att fundera i lite vidare banor. Kanske inte bara just på Facebook och deras affärer. Utan lite större.
Om vi tar FB först.
De styr sin verksamhet via sina annonser, det är grunden till all inkomst. Man ska ha klart för sig att FB är trots allt bara en sajt som vilken som helst. Den enda riktiga skillnaden är deras storhet. De har ju över 900 miljoner användare. För att en sån stor sajt ska gå runt så krävs det en enorm inkomst. Det är allmänt känt att annonserna på FB inte drar in den summa pengar som det förväntas. Nu pratar vi annonser via den traditionella webben. När det gäller deras app så är den än så länge förskonad från reklam och annonser. Men kan det fortgå så?
För allt fler använder sig uteslutande av sin mobil för att kolla FB. Vilket medför att annonsvisningarna kommer minska avsevärt på sikt på den traditionella webben. Alltså kan vi vänta oss reklam även på deras app. Då är frågan, är mobilanvändarna mer benägna att klicka på en annons än man är på den vanliga webbsidan? Vi kan lämna därhän att FB är väldigt dåliga på att förse sina användare med relevant reklam än till exempel Google, som oftast träffar klockrent med sin riktade reklam till sina användare. Personligen tror jag inte att reklam på en mobil-app kommer ge många mynt i spargrisen.
Vad kan det få för följder då? I absolut värsta fall så kommer FB bli tvungna att skala ner sin sajt ett par hack. Tjänster som vi är vana vid kommer plockas bort av ekonomiska skäl, allt för att minska sina utgifter. Eller så skaffar sig FB andra tjänster som genererar pengar. Det kan i och för sig hända och händer ju. Men att bygga upp såna tjänster tar tid och man vet aldrig utfallet förrens långt efteråt. Även om man som i FB fall köper in nya tjänster så vet man inte utfallet förrens på längre sikt.
Nu testar FB en ny grej att ta betalt av sina användare på Nya Zeeland för att synas mer i flödet. Du betalar en summa för att ett inlägg ska få mer plats och synas bättre bland dina vänner. Detta tror jag kan få mer folk att lämna FB än det tillför FB något. För om du bestämmer dig i dina inställningar hur du vill att ditt flöde ska se ut, så tror jag inte man vill få in sånt man inte vill se bara för någon har pyntat ett inlägg med några spänn. Det gör bara folk förbannad.
Det blir spännande att se hur FB kommer gå till väga.
Nu är ju inte heller den mobila webben förskonade från ekonomiska problem. I veckan såg vi hur PicPlz slog igen portarna. Den 3 juli försvinner alla bilder där, så har du nåt där, in och tanka hem dina bilder.
Ett liknande problem som FBs är att alla som skapar tjänster måste få ett kassaflöde. Inget är gratis idag. Visst det finns guldkorn som säljer sig självt, men de är få. För många är det en kamp om användare och dollars.
Inom den närmsta femårs perioden kommer vi nog få se många tjänster som vi är vana vid slå igen portarna. Vare sig vi vill det eller inte. Oavsett om det är i formen av en app eller en sajt. Vissa kommer bara sjunka ihop och bara dö ut, men vissa kommer säkert läggas ner med buller och bång.
Det är en intressant utveckling vi står inför och i grunden är den oundviklig. Ingen kan känna sig säker. Inte ens Facebook.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar
Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)